حامد علی نژاد؛ سعید یعقوبی؛ سید مهدی حسینی مطلق
چکیده
اکثر مطالعات موجود در مسائل تصمیمگیری مساله را در محیطی از دادههای قطعی فرض نمودهاند و با توجه به اینکه عدمقطعیت در زنجیرهی تامین منجر به غیربهینه شدن تصمیماتی میگردد که با فرض قطعیت گرفته میشوند، لذا در این مقاله یک مدل فازی بر مبنای اعتبار برای مساله مسیریابی وسایل نقلیه با در نظر گرفتن گذاشت و برداشت همزمان و همچنین ...
بیشتر
اکثر مطالعات موجود در مسائل تصمیمگیری مساله را در محیطی از دادههای قطعی فرض نمودهاند و با توجه به اینکه عدمقطعیت در زنجیرهی تامین منجر به غیربهینه شدن تصمیماتی میگردد که با فرض قطعیت گرفته میشوند، لذا در این مقاله یک مدل فازی بر مبنای اعتبار برای مساله مسیریابی وسایل نقلیه با در نظر گرفتن گذاشت و برداشت همزمان و همچنین پنجرههای زمانی (VRPSDPTW) ارائه میشود. هزینه اعزام وسایل نقلیه و پنجرههای زمانی مشتریان در حالت عدمقطعیت و در قالب اعداد فازی ذوزنقهای در نظر گرفته شدهاند. همچنین از یک الگوریتم فراابتکاری ترکیبی با نام بهینهسازی ازدحام ذرات بهبود یافته (IPSO) برای حل مساله استفاده شده است. الگوریتم پیشنهادی ترکیبی از الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات (PSO) و تکنیکهای گذاشت و برداشت میباشد که موجب بهبود قابلیت جستجوی الگوریتم و همچنین حفظ تنوع جوابها میگردد. در نهایت نیز برای نشان دادن کاربرد مدل ارائه شده در دنیای واقعی، به بررسی مساله توزیع محصولات لبنی توسط یک شرکت توزیعکننده بین مشتریان در استان فارس پرداختهایم که نتایج محاسباتی نشان میدهد که توزیعکنندگان میتوانند با استفاده از این شیوه، هزینههای عملیاتی شرکت را کاهش دهند.
مینا نوری هرزویلی؛ سید مهدی حسینی مطلق؛ محمدرضا نعمت الهی
چکیده
خردهفروش از سیستم موجودی مرور دوره ای برای سفارش دهی استفاده می کند و با کمبودهای جزئی مواجه می باشد. متغیر های تصمیم برای خرده فروش، طول دوره مرور و حداکثر سطح موجودی در هر بار سفارش می باشند. ابتدا مقدار بهینه این دو متغیر، در حالت تصمیم گیری غیرمتمرکز و متمرکز بدست آمده است. تصمیمات حالت متمرکز، سود کل زنجیره تامین را افزایش می دهند، ...
بیشتر
خردهفروش از سیستم موجودی مرور دوره ای برای سفارش دهی استفاده می کند و با کمبودهای جزئی مواجه می باشد. متغیر های تصمیم برای خرده فروش، طول دوره مرور و حداکثر سطح موجودی در هر بار سفارش می باشند. ابتدا مقدار بهینه این دو متغیر، در حالت تصمیم گیری غیرمتمرکز و متمرکز بدست آمده است. تصمیمات حالت متمرکز، سود کل زنجیره تامین را افزایش می دهند، اما این تصمیمات موجب کاهش سود خرده فروش نسبت به حالت غیرمتمرکز می شوند؛ به منظور پیاده سازی تصمیمات حالت متمرکز و ترغیب خرده فروش به تغییر تصمیمات، یک مدل هماهنگی ارائه شده است. در مدل هماهنگ از قرارداد تخفیف مقداری به عنوان طرح انگیزشی استفاده شده است و در محاسبه فاکتور تخفیف، سود هر دو عضو مورد توجه واقع شده است. همچنین جهت تسهیم عادلانه سود حاصل از هماهنگی، یک استراتژی تسهیم بر مبنای قدرت چانه زنی اعضا ارائه شده است. تحلیل حساسیت مدل پیشنهادی نسبت به پارامترهای کلیدی متعددی انجام گرفته است. نتایج بررسیها نشان میدهند که از دیدگاه اقتصادی، مدل هماهنگ ارائه شده میتواند سود شبکه "تامین-توزیع" را افزایش دهد و علاوه بر آن افزایش سود اعضا نسبت به مدل غیرمتمرکز را نیز تضمین نماید. از دیدگاه مدیریت موجودی، قرارداد تخفیف پیشنهادی، ریسک کمبود موجودی خردهفروش را به طور قابل ملاحظهای کاهش میدهد. علاوه بر آن، نتایج بررسی مدل هماهنگ در شرایط عدم قطعیت زیاد تقاضا، نشان داد که مدل پیشنهادی قابلیت هماهنگی زنجیره تامین را تحت شرایط مختلف همچون نوسانات تقاضا و مقادیر زیاد انحراف معیار تقاضا، دارا می باشد.